Problémy s letom? 5 krokov ako získať odškodné

Autor: esc-sr | 8.8.2017 o 16:04 | Karma článku: 1,42 | Prečítané:  294x

Nepríjemnosti súvisiace s meškaním letu, jeho zrušením alebo odmietnutím nástupu do lietadla môže zmierniť finančná náhrada, ktorú by mala letecká spoločnosť vyplatiť. Domôcť sa odškodnenia môže byť spojené s problémami.

Pripravili sme pre vás preto niekoľko jednoduchých krokov, ktoré nezaberú veľa času, sú bezplatné a výsledkom môže byť SMS s informáciou o pripísaní peňazí na váš účet.

Kontaktujte leteckú spoločnosť

Za účelom vyplatenia náhrady vám odporúčame kontaktovať leteckú spoločnosť a požiadať o vyplatenie náhrady. V sprievodnom liste je vhodné stanoviť lehotu, do ktorej požadujete o vyplatenie náhrady (aspoň 6 týždňov). Niektoré letecké spoločnosti majú na tento účel formulár na svojej webovej stránke.

Preukázanie toho, že ste kontaktovali dopravcu je dôležité

V prípade, že neviete preukázať kontaktovanie leteckej spoločnosti, môže to viesť k zbytočnému predlžovaniu lehoty na vyplatenie náhrady, nakoľko dopravca môže odpovedať, že žiadnu sťažnosť neeviduje.

Stáva sa, že niektoré letecké spoločnosti majú e-mailové adresy, z ktorých vám príde automatická odpoveď, podľa ktorej je potrebné použiť kontaktný formulár.  V takomto prípade vám odporúčame pred aj po odoslaní kontaktného formulára urobiť si jeho „prinstcreen“.  Po odoslaní formulára musí prísť na vami zadaný e-mail potvrdenie o jeho úspešnom doručení, preto skontrolujte  či vám prišlo.

Výzvu môžete zaslať leteckej spoločnosti aj písomne. V takom prípade vám odporúčame využiť doporučený spôsob zaslania sťažnosti a odložiť si podací lístok.

Využite Európsky formulár sťažnosti

Leteckú spoločnosť môžete požiadať o vyplatenie náhrady aj prostredníctvom typizovaného formulára, ktorý nájdete na stránkach Európskej komisie pod názvom Európsky formulár sťažnosti:

slovenská verzia

http://ec.europa.eu/transport/themes/passengers/air/doc/complain_form/eu_complaint_form_sk.pdf

anglická verzia

http://ec.europa.eu/transport/sites/transport/files/themes/passengers/air/doc/complain_form/eu_complaint_form_en.pdf .

Čo nezabudnúť k žiadosti o vyplatenie náhrady priložiť?

Letecké spoločnosti obvykle vyžadujú k platbe poskytnutie nasledujúcich údajov:  IBAN, BIC, majiteľ účtu. Určite priložte aj kópiu palubných lístkov, prípadne písomné potvrdenie o príčine meškania letu, ak vám bolo vydané. 

Išlo o mimoriadnu okolnosť?

Ak letecká spoločnosť bude tvrdiť , že k udalosti došlo v dôsledku mimoriadnej okolnosti – technickej poruchy, môžete poukázať na rozhodnutie Súdneho dvora EÚ vo veci C-257/14, v ktorom sa uvádza, že pri prevádzke lietadiel sa nevyhnutne vyskytujú technické poruchy a leteckí dopravcovia sú s nimi v rámci výkonu svojich činností bežne konfrontovaní. V tejto súvislosti technické poruchy zistené počas údržby lietadiel alebo z dôvodu nedostatku takejto údržby samy osebe nemôžu predstavovať mimoriadne okolnosti.

Ak letecká spoločnosť trvá na tom, že išlo o mimoriadnu okolnosť, no nechce poskytnúť bližšie informácie, môžete kontaktovať národný orgán dozoru, v krajine kde k udalosti došlo resp. v krajine príletu, ktorý má k dispozícii informáciu o skutočnej príčine.

http://ec.europa.eu/transport/themes/passengers/air/doc/2004_261_national_enforcement_bodies.pdf.

Ak aj napriek týmto krokom neuspejete, môžete sa obrátiť na Európske spotrebiteľské centrum v SR.

Mgr. Pavel Pavlovkin

 

 

 

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Armádny generál: S migmi si načas vystačíme, no bude to drahšie

Udržanie starých stíhačiek bude drahé, Rusi si môžu zapýtať viac. Nebo by nám však dočasne mohli ochrániť aj Česi či Poliaci.

Nadhľad Matie Lenickej

Radi by sme mali istotu, že ráno ešte bude svetlo

Rozumieme, komu najviac nahráva a vyhovuje Kiskova kauza.

Komentár Petra Schutza

Gajdošovi sa veriť nedá, pre Danka

V Smer-SNS-Híd je kapitán veľkým pánom.


Už ste čítali?