Dovolenka bez batožiny

Autor: esc-sr | 11.8.2016 o 11:25 | (upravené 11.8.2016 o 12:24) Karma článku: 2,49 | Prečítané:  720x

Ak sa rozhodnete cestovať na dovolenku bez batožiny, nespornou výhodou pri leteckej preprave je okrem absencie čakania v rade počas jej odovzdávania, aj vyhnutie sa komplikáciám pri jej prípadnom meškaní, strate či poškodení.

Ak však nepatríte medzi ľudí, ktorí si okrem ochutnávky lokálnej stravy potrpia aj na lokálne oblečenie alebo sa vám nechce časť dovolenky stráviť zháňaním niečoho na seba, zrejme si šatstvo vopred premyslíte a všetko pobalíte. Takto poskladané oblečenie zbalené do kufra už vykazuje známky batožiny, čo znamená že pred odletom absolvujete spomínané státie v rade na jej váženie a odovzdanie. Avšak po prílete budete mať možnosť poprezerať si zovňajšok kufrov ostatných spolucestujúcich na páse nápadne pripomínajúcom batožinový kolotoč, čo môže byť jeden z prvých vašich dovolenkových zážitkov.

Keď zbadáte na batožinovom kolotoči červený, strieborný a aj ten strakatý kufor už azda tretíkrát a váš stále nikde, môže to znamenať, že sa pre vás začne kolotoč problémov. Ak zanedlho z batožinového kolotoča zmiznú všetky kufre a ten váš je stále v nedohľadne, ide o nepochybný znak toho, že vaša batožina sa buď omeškala, alebo stratila.

Hneď potom ako podľahnete panike je potrebné pri začiatočnom písmene slova panika spomenúť si na PIR protokol ("Property Irregularity Report - PIR"). Tento PIR protokol je potrebné zháňať priamo na letisku v príletovej hale na reklamačnom oddelení. Poriadne sa rozhliadnite a hľadajte nápisy ako „Lost and Found“ ,„Baggage Claim Office“ alebo „ 行李领取处“.

K reklamácii si prichystajte letenku, palubný lístok a batožinový lístok. Na PIR protokole budete mať referenčné číslo vašej reklamácie, ktoré vám uľahčí aj ďalšiu komunikáciu v prípade, že sa váš kufor tak skoro nenájde.

Nájdenie kufra viete urýchliť aj vy sami, a to dôsledným popisom vzhľadu vášho kufra v PIR protokole. Hľadanie na základe popisu „čierny stredne veľký kufor“ je možné prirovnať hľadaniu ihly v kope sena. Čím lepšie si kufor označíte pred odletom, tým ľahší bude jeho opis. Ideálne by ste mali mať na kufri zavesený štítok so svojim menom a adresou, avšak kreativite sa medze nekladú. Je možné, že aj napriek svietivému nápisu na vašom kufri „I love baggage handlers“, nejaký pracovník vašu batožinu na letisku chybne naloží do iného lietadla, prípadne ju vôbec nenaloží a ostane na letisku odkiaľ ste odlietali alebo sa stratí na príletovom letisku.

Nech je už príčina meškania batožiny či jej straty akákoľvek, reklamáciu vybavuje letecká spoločnosť, ktorou ste leteli, prípadne jej handlingový partner. Vaša letecká spoločnosť je zodpovedná za vyhľadanie, a vo väčšine prípadov aj za doručenie stratenej batožiny na adresu, ktorú ste pri spísaní PIR protokolu uviedli.  Na vyhľadanie batožiny leteckým spoločnostiam slúži informačný systém vyhľadávania batožiny „World Tracer Management“, pomocou ktorého identifikujú, na ktorom letisku sa váš kufor nachádza.

Nádej umiera posledná v lehote 21 dní..

V prípade, že sa batožina nenájde ani 21 dní po prílete, letecká spoločnosť vám oznámi, že vaša batožina sa stratila. Potom je potrebné do 7 dní uplatniť si reklamáciu. Zároveň vyčíslite škodu, ktorá stratou batožiny vznikla a to najlepšie priložením kópií dokladov o kúpe stratených vecí, čestným vyhlásením, či svedeckou výpoveďou. Vo výzve stanovte dátum, do kedy má letecká spoločnosť odpovedať. Práva cestujúcich v leteckej doprave pri meškaní, strate či poškodení batožiny vychádzajú z Dohovoru o zjednotení niektorých pravidiel pre medzinárodnú leteckú dopravu - nazývaný aj „Montrealský dohovor“. Zodpovednosť prepravcu za zničenie, stratu, poškodenie alebo omeškanie batožiny je limitovaná približne sumou 1200 eur, a to bez ohľadu na hodnotu batožiny. Ak ste si do kufra okrem oblečenia pribalili zlaté tehličky, odporúčame vám pred odovzdaním batožiny urobiť vyhlásenie o hodnote batožiny a zaplatiť príplatok. Každá letecká spoločnosť má na to svoj formulár.

Čo sa týka kompenzácie pri strate batožiny, túto otázku je nutné riešiť s konkrétnym leteckým prepravcom. Letecké spoločnosti si väčšinou vyhradzujú 24 hodín na doručenie omeškanej batožiny bez možnosti kompenzácie. Ak letecká spoločnosť, ktorá skutočne vykonáva let, nie je totožná s leteckou spoločnosťou s ktorou ste uzavreli zmluvu, máte právo podať reklamáciu alebo vzniesť nárok na náhradu škody voči obom. K reklamácii môžete priložiť doklady preukazujúce nákup nevyhnutných potrieb (spodná bielizeň, kozmetika a pod.), ktoré ste si kvôli strate, či meškaní batožiny museli zakúpiť.

Hurá, batožina sa našla, avšak je poškodená..

V prípade poškodenia batožiny musíte podať písomnú reklamáciu ihneď po zistení škody a najneskôr do 7 dní a v prípade omeškania batožiny najneskôr do 21 dní, a to v oboch prípadoch odo dňa, keď batožina bola alebo mala byť odovzdaná cestujúcemu. Ustrážte si tieto lehoty, inak vám právo na náhradu škody zanikne. Ak letecká spoločnosť váš nárok neuspokojí s cieľom mimosúdneho riešenia sporu s leteckou spoločnosťou so sídlom v členskom štáte EÚ na Islande či v Nórsku sa môžete obrátiť na Európske spotrebiteľské centrum v SR. Ak bude potrebné váš nárok vymáhať súdnou cestou, žaloba na súde musí byť uplatnená v lehote dvoch rokov odo dňa príchodu na miesto určenia, inak právo na odškodnenie zanikne.

Katarína Zalaiová

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

SVET

Nad Ukrajinou zabíjal ruský Buk z územia separatistov

Pri tragédii spred dvoch rokov zomrelo 298 ľudí na palube letu MH17.

AUTO

Viete, akými spôsobmi sa dnes kradnú autá?

Podľa oficiálnych štatistík polície vlani zmizlo 1 932 áut.

TECH

Facebook v práci už nebude problémom

Nová služba Facebook at Work má oddeliť pracovné povinnosti od súkromia.


Už ste čítali?