Dovolenka v letiskovej hale

Autor: esc-sr | 28.7.2016 o 11:30 | Karma článku: 5,32 | Prečítané:  1897x

Na čo má cestujúci nárok, ak mu mešká let? A čo v prípade jeho zrušenia?  Európske spotrebiteľské centrum v SR vám poradí.                                      

Cestovať na dovolenku letecky je pohodlnejšie a rýchlejšie oproti ostatným možnostiam prepravy. Nie však vtedy, ak sa na letisku dozviete, že váš let mešká, či dokonca je zrušený. Namiesto vylihovania na pláži sa vaša dovolenka nechtiac zmení na vylihovanie v letiskovej hale. A to predsa nie je snom žiadneho dovolenkára. Okrem nároku na spravodlivé hromženie, cestujúci v leteckej doprave majú aj ďalšie nároky.  Práva cestujúcich odlietajúcich z letiska umiestneného na území členského štátu EÚ a cestujúcich prilietajúcich do EÚ s leteckou spoločnosťou z EÚ, resp. z Nórska, Švajčiarska alebo Islandu upravuje európska legislatíva (nariadenie č. 261/2004). V nariadení sú stanovené práva cestujúcich a povinnosti dopravcov, ktoré musia dodržiavať v prípade, ak ich let mešká alebo ho musia zrušiť, prípadne je prekročená kapacita lietadla a pod.

Ak ostanete na letisku zaskočený, pretože váš let sa odkladá na neskôr, počas čakania sa má o vás letecká spoločnosť primerane postarať. Cestujúcim má bezplatne ponúknuť občerstvenie, jedlo, telefonické, faxové alebo e-mailové spojenie a prípadne aj hotelové ubytovanie, a to v závislosti od letovej vzdialenosti a dĺžky času čakania na zmeškaný či náhradný let.

Čo sa týka nároku na ubytovanie, pri našej činnosti sme sa stretli s prípadmi, v ktorých cestujúcim z dôvodu preloženia letu na nasledujúci deň bola ponúknutá voda a občerstvenie, ale ubytovanie kvôli údajnému nedostatku ubytovacích kapacít v meste bolo poskytnuté iba časti cestujúcich. Z dôvodu, že cestujúci očakávali rovnakú mieru služieb a dodržanie povinností prepravcu voči všetkým cestujúcim bez rozdielu, predmetom sťažnosti bola žiadosť o náhradu škody za neposkytnutie ubytovania. Dopravca sa odvolával na ustanovenia prepravných podmienok, v ktorých je uvedené, že nesie zodpovednosť iba za preukázanú škodu. Spotrebiteľ si teda v zmysle prepravných podmienok mohol zabezpečiť ubytovanie aj individuálne, avšak o tejto skutočnosti nevedel, čiže túto škodu nemohol preukázať faktúrou z hotela.

Podľa nariadenia má cestujúci právo v prípade odmietnutia nástupu do lietadla, zrušenia letu alebo pri prekročení kapacity lietadla nárok na presmerovanie do konečnej destinácie za porovnateľných prepravných podmienok, alebo na vrátenie ceny letenky, poprípade na bezplatný spiatočný let do pôvodného miesta odletu. Na vrátenie ceny letenky alebo na spiatočný let  má cestujúci nárok aj v prípade meškania letu, ak let mešká viac ako 5 hodín.

V prípade odmietnutia nástupu do lietadla, zrušenia letu alebo meškania do cieľového miesta, ktoré je dlhšie ako 3 hodiny, nariadenie upravuje aj výšku finančných náhrad a to vo výške 250 až 600 EUR podľa letovej vzdialenosti. Pozrite si konkrétne sumy náhrad v prípade odmietnutia nástupu do lietadla, zrušenia letu alebo meškania dlhšieho ako 3 hodiny.

Lety v rámci EÚ:

•          1 500 km alebo menej - 250 EUR

•          viac ako 1 500 km - 400 EUR

Lety medzi letiskom v EÚ a letiskom mimo EÚ:

•          1 500 km alebo menej - 250 EUR

•          1 500 km až 3 500 km - 400 EUR

•          viac ako 3 500 km - 600 EUR

Pre uplatnenie nároku na vrátenie ceny letenky alebo finančnú náhradu je potrebné kontaktovať priamo leteckú spoločnosť, napríklad prostredníctvom európskeho formuláru sťažnosti. Ak letecká spoločnosť na sťažnosť nereaguje alebo váš oprávnený nárok nechce priznať, môžete podať sťažnosť príslušnému vnútroštátnemu dozornému orgánu  v členskom štáte EÚ, kde došlo k danej udalosti. Ak problém s leteckou spoločnosťou nastal na letisku v krajine mimo EÚ, ale letecká spoločnosť má sídlo v EÚ, sťažnosť môžete adresovať príslušnému vnútroštátnemu dozornému orgánu, kam let smeroval. U nás je ním Ústredný inšpektorát Slovenskej obchodnej inšpekcie.

Sú situácie, kedy cestujúcemu právo na náhradu napriek zrušeniu letu  nevznikne, a to, ak spoločnosť o zrušení letu informovala cestujúceho 2 týždne pred plánovaným časom odletu. Ďalšou zo situácií sú mimoriadne okolnosti, ktorým sa nedalo zabrániť. Ide napríklad o veľmi nepriaznivé počasie, živelnú pohromu či teroristický útok. Technickú poruchu na lietadle z takýchto okolností Súdny dvor EÚ vylúčil, keďže pri svojej činnosti leteckých dopravcov musia letecké spoločnosti počítať s vyskytnutím sa porúch.

V prípade meškania z dôvodu mimoriadnych okolností právo na finančnú náhradu taktiež nevzniká, avšak letecký prepravca je povinný ponúknuť vrátenie ceny letenky (v plnej výške alebo len časť, ktorú cestujúci nevyužil), prípadne náhradnú prepravu za porovnateľných prepravných podmienok do cieľovej destinácie v najbližšom možnom termíne, alebo let za porovnateľných prepravných podmienok do cieľovej destinácie v neskoršom dátume podľa výberu cestujúceho (za predpokladu voľnej kapacity).

Ak sa cestou na dovolenku na letisku nechtiac nezdržíte dlhšie vy, môže sa to stať vašej batožine. Ďalší blog preto venujeme stratenej alebo poškodenej cestovnej batožine a jej právam v leteckej doprave.

Katarína Zalaiová

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

ŠPORT

Slovan neplatí ani za nájom štadióna, mestu dlhuje takmer 400-tisíc eur

Hokejový klub nemá na výplaty ani na nájom štadióna. Vedenie tvrdí, že sezónu v KHL dohrá.

SVET

Člověk v tísni: Z Donecka nás vyhnala aj ruská propaganda

Ruské médiá tvrdia, že humanitárna pomoc je využívaná na špionáž, hovorí JAN MRKVIČKA.


Už ste čítali?