Keď darčeky nenosí Ježiško...

Autor: esc-sr | 11.12.2015 o 12:08 | (upravené 11.12.2015 o 14:58) Karma článku: 1,74 | Prečítané:  464x

Predvianočné obdobie je časom, kedy okrem bežných nákupov (ne)potrebností pre samých seba myslíme viac na svojich blízkych a nejakú tú (ne)potrebnosť kúpime aj im.

Veď aké by to boli Vianoce, ak by sme si pod stromčekom našli balíčky plné šťastia, zdravia a lásky. Takéto balíčky by v skutočnosti po rozbalení boli na pohľad prázdne, čo by hlavne tých najmenších veľmi zarmútilo. Preto sa ľudia snažia lásku, šťastie a zdravie darovať prostredníctvom vecí, aby tak predišli nepochopeniu zo strany obdarovanej osoby. Aj pri tom najlepšom úmysle sa však môže stať, že darujete namiesto potrebného notebooku nepotrebný tablet, prípadne sa mama aj babka až tak trafia do vášho vkusu, že nájdete pod stromčekom dva rovnaké svetre.

V takom prípade vám napadne otázka: „Je možné darček v obchode vymeniť alebo vrátiť?“ Zákonné právo vrátiť či vymeniť tovar zakúpený v kamennej predajni však neexistuje. Preto ak chcete obdarovanú osobu po Vianociach ušetriť od zbytočných diskusií s predavačkami pri výmene či vrátení darčeka, je dobré si už pri jeho kúpe zistiť, či daný obchod túto možnosť ponúka. Každá kamenná predajňa totiž takúto možnosť pre spotrebiteľov nad rámec zákona môže ponúkať, avšak nemusí.

Pri nákupe darčeka sa tiež môže stať, že kúpite taký, u ktorého sa v záručnej dobe vyskytnú vady. Pokiaľ nejde o veci, ktoré sa rýchlo kazia alebo o použité veci  je záručná doba 24 mesiacov. Nad rámec zákona môže byť poskytnutá aj dlhšia, obsah ktorej si obchodník môže nad rámec zákona aj upraviť.

Čo sa týka zákonnej záručnej doby, vzťahuje sa vždy na celý darček a  vady je potrebné reklamovať v prvom rade u predávajúceho, u ktorého bol darček zakúpený. Zdôrazňujeme to, pretože neraz sme sa stretli s tým, že predajcovia, spotrebiteľov v rámci zákonnej záručnej doby nesprávne informovali, že na pokazený zips na bunde sa záruka nevzťahuje, prípadne že záruka na batériu v mobile je skrátená na 6 mesiacov. Ba dokonca niektorí predávajúci sa snažili spotrebiteľov presvedčiť, že u nich sa reklamovať vôbec nedá. Klasikou sú aj tvrdenia predávajúcich, že oni poskytujú iba výmenu vadného tovaru a peniaze v žiadnom prípade nevracajú. Aký je teda správny spôsob vybavenia reklamácie?

Spôsob, akým by predávajúci mal vybaviť reklamáciu závisí od typu vady, ktorá sa v záručnej dobe na výrobku vyskytne. Ak ide o odstrániteľnú vadu, máte právo, aby bola odstránená, pričom môžete namiesto jej odstránenia žiadať výmenu vadnej veci, avšak tá nesmie predávajúcemu spôsobiť neprimerané náklady vzhľadom na cenu tovaru alebo závažnosť vady. Ak ide o vadu, ktorá sa odstrániť nedá, vtedy máte právo vybrať si medzi výmenou za inú vec alebo vrátením kúpnej ceny.

Každý, keď kupuje darčeky dúfa, že obdarovaný nebude musieť ich výmenu či vrátenie riešiť, avšak odporúčame na to myslieť a doklad o kúpe darčeka pre istotu nevyhodiť. Doklad o kúpe obdarovanému poslúži na to, aby vedel kam sa má obrátiť, ak by darček nevyhovoval, prípadne ak by sa na ňom v záručnej dobe vyskytli vady. Na záver ešte zhrnieme, že nevhodnosť darčeka vyriešite s každým predávajúcim individuálne. Čo s darčekom, na ktorom sa v záručnej dobe vyskytnú vady, rieši zákon, a to najmä zákon o ochrane spotrebiteľa a Občiansky zákonník v § 619 a nasledujúce. V prípade, že budete potrebovať poradiť, ozvite sa nám.

 

Katarína Zalaiová

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

ŠPORT

Slovan neplatí ani za nájom štadióna, mestu dlhuje takmer 400-tisíc eur

Hokejový klub nemá na výplaty ani na nájom štadióna. Vedenie tvrdí, že sezónu v KHL dohrá.

SVET

Člověk v tísni: Z Donecka nás vyhnala aj ruská propaganda

Ruské médiá tvrdia, že humanitárna pomoc je využívaná na špionáž, hovorí JAN MRKVIČKA.


Už ste čítali?