reklama

Viete od koho kupujete?

Facebooková doba ako novodobý ekvivalent fungovania spoločnosti sa v čoraz väčšej miere dostáva do podvedomia ľudí a sociálne siete už nemožno považovať len za časovo neobmedzený prostriedok komunikácie.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Narastajúci počet „like-ov“, „shareovaní“ a „komentárov“ je ukazovateľom úspešnosti, o čom sa presvedčili aj internetoví predajcovia, ktorí tak s víziou zlepšenia predaja vstupujú do neznámych vôd marketingu na sociálnych sieťach.

Toto ranné obdobie novej filozofie F – commerce nemožno prehliadnuť. Veď čo zvýši rating predajcu tak, ako zdieľanie ponuky výrobkov medzi všetkých priateľov ich priateľov. A tak ešte pred nedávnom typické večerné zapnutie facebooku za účelom pozretia pár nových fotiek sa mení na jednu veľkú reklamnú kampaň, čo prináša aj výhody pre spotrebiteľov. Po odchode z práce sa tak nemusíme ponáhľať do nákupného centra, ale môžeme si vybrať zo širokej ponuky tovaru v pohodlí domova, či využiť chvíle čakania na meškajúci autobus.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Čo však spotrebiteľom okrem spomínaných výhod obchodovanie na sociálnych sieťach ďalej prináša? Keďže ide o kúpu cez internet, netreba zabúdať, že aj takýto predaj podlieha zákonnej úprave zmlúv uzatvorených na diaľku. Od bežného predaja v kamennej predajni sa takýto predaj odlišuje tým, že do 14 dní od dodania tovaru máme ako spotrebitelia zákonnú možnosť od zmluvy odstúpiť, a to aj bez udania dôvodu.

Ak po doručení vyskúšate nové šaty a zistíte, že nemáte doma slona, ktorého by ste do nich obliekli, prípadne námornícka modrá je po rozbalení čierna, objavíte novú ponuku alebo len prehodnotíte svoj názor, jednoducho tovar v 14-dňovej lehote predávajúcemu vrátite. Ten je povinný aj napriek absencii vady peniaze vám vrátiť, najneskôr do 14 dní od vrátenia tovaru. Spolu s kúpnou cenou za tovar vám predajca vráti aj náklady na dodanie, dopravu a poštovné, ktoré ste uhradili pri prvotnom doručení tovaru.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

Mali by ste dbať na to, aby bol výrobok vrátený v rovnakom stave, v akom vám bol doručený, aby ho predajca mohol znovu predať. Ak predávajúci zistí, že tovar, ktorý ste mu po odstúpení od zmluvy vrátili je poškodený vašim zavinením, môže sa domáhať zodpovednosti za vzniknutú škodu na súde, ale táto skutočnosť nemôže mať vplyv na jeho povinnosť vrátiť vám všetky uhradené platby. Jednostranné započítanie pohľadávky predávajúceho na náhradu škody voči vašej pohľadávke na vrátenie všetkých platieb je vylúčené.

V súvislosti s nákupom cez sociálne siete vyvstávajú ešte mnohé otázky, s ktorými sa Európske spotrebiteľské centrum v SR stretáva pomerne často. Čo môžeme robiť v prípade, ak tzv. facebookový predajca v skutočnosti podnikateľom nie je? Som vôbec spotrebiteľom? Môžem rovnako využiť lehotu 14 dní na vrátenie tovaru, či uplatniť si právo na reklamáciu v prípade vyskytnutia sa vady?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ešte pred kúpou odporúčame overiť si serióznosť internetového predajcu. Často pomôže čítanie recenzií, no najistejším spôsobom je overenie oprávnenia na podnikanie cez živnostenský alebo obchodný register. Základným kritériom pre posúdenie dôveryhodnosti predajcu je aj to, že okrem e-mailu a čísla účtu, na ktorý máte poslať peniaze, ďalšie informácie o sebe neskrýva. Ak zistíte, že predajca nemá podnikateľské oprávnenie a vykonáva predaj vecí na internete ako sústavnú činnosť, vo vlastnom mene, na vlastnú zodpovednosť, za účelom dosiahnuť zisk, aj tak máte práva spotrebiteľa. Zo zákona platí, že povinnosti predávajúceho ako napríklad prijatie a vybavenie reklamácie, či odstúpenie od zmluvy uzavretej na diaľku, sa vzťahujú aj na osobu, ktorá nie je podnikateľom a za podnikateľa sa len vydáva (tzv. neoprávnené podnikanie).

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Tento blog je publikovaný v súvislosti s kampaňou, ktorú odštartovala Európska komisia za účelom zvýšenia povedomia európskych občanov o ich spotrebiteľských právach.

Romana Homolová

esc-sr

esc-sr

Bloger 
  • Počet článkov:  36
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Bezplatne pomáhame občanom s riešením cezhraničných spotrebiteľských sporov. Európske spotrebiteľské centrum v SR je súčasťou európskej siete, ktorá pozostáva z 30 centier, po jednom centre v každom členskom štáte EÚ, na Islande a v Nórsku. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Post Bellum SK

Post Bellum SK

75 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

24 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu