Nenechajte sa pri nákupe v zahraničí oklamať

Autor: esc-sr | 20.8.2015 o 15:44 | (upravené 3.9.2015 o 16:44) Karma článku: 4,54 | Prečítané:  1169x

Poznáte to. Radosť z desiatok párov topánok nakúpených v rakúskom nákupnom centre je na nezaplatenie. Veď čo poteší srdce každej ženy tak, ako prvá prechádzka mestom v desaťcentimetrových ihličkách?

Chvíle radosti však netrvajú dlho a po zlomenom opätku, či odtrhnutom remienku, sa automaticky začína kolotoč plný administratívy a navyše v zahraničí.

A keďže ja nie som žiadna výnimka, prebehlo sedem mesiacov od výletu do Rakúska a na ceste na poradu so šéfom (zákon schválnosti stále platí) sa mi odlomil kúsok opätku. Okrem pár nepekných škrabancov a zazerajúcich pohľadov typu „načo to nosí, keď v tom nevie chodiť?“ som situáciu zvládla s ľahkosťou. Problém nastal v momente, keď moju reklamáciu rakúske predavačky odmietli s odôvodnením, že som predsa nakupovala v Rakúsku a u nich platí šesťmesačná záruka.

Keďže značkové high heels stoja asi toľko čo víkendový výlet do Paríža, zmieriť sa s názorom predavačiek neprichádzalo do úvahy. Po príchode z práce som sa rozhodla stráviť večer čítaním recenzií od žien s rovnakými skúsenosťami a po pár stránkach s nikam nevedúcimi radami ako „dievčatá, ešte môžete byť rady, neničte si chodidlá vysokými opätkami,“ som narazila na stránku Európskeho spotrebiteľského centra v Slovenskej republike  (www.esc-sr.sk), kde hneď po otvorení stránky som si všimla vetu:  „Kúpili ste si výrobok alebo službu v niektorej z krajín Európskej únie? Chcete ich reklamovať, no neviete ako a na koho sa obrátiť? Alebo máte iný spotrebiteľský problém? Poradíme vám.“ Hovorím si, veď nemám čo stratiť a hneď na druhý deň ráno si už prezerám kontakty s telefónnymi číslami.

Stačilo len pár úvodných viet k môjmu problému a okamžite bolo vidieť, že pracovníci Európskeho spotrebiteľského centra sa s touto problematikou stretávajú veľmi často. Oboznámili ma s možnosťou mimosúdneho riešenia môjho problému a to prostredníctvom podania sťažnosti cez pdf formulár, priamo na ich stránke. Keďže v tomto prípade nešlo len o samozvaných odborníkov na každú problematiku z nejakého internetového fóra, ušetrili mi kopu času.

Nechala som si vysvetliť o čo vlastne ide.  V rámci členských krajín EÚ, na Islande a v Nórsku platí 24 mesačná záručná doba, zavedená európskou smernicou. Ide o zákonnú minimálnu záručnú dobu, čiže aj v prípade, ak by predávajúci chcel pozmeniť dĺžku tejto doby, môže ju len predĺžiť, nebude však môcť zúžiť túto lehotu na spomínaných šesť mesiacov.

Čo pre mňa znamenalo ďalší rad otázok typu „ a čo mysleli tou šesť mesačnou lehotou?“  Išlo len o ad hoc výmysel predavačiek, aby mi nemuseli  vybaviť reklamáciu uplatnenú po siedmych mesiacoch od kúpy? Pracovníci z Európskeho spotrebiteľského centra ma informovali, že šesťmesačná lehota upravená predsa len je, avšak týka sa tzv. obráteného dôkazného bremena. V praxi to znamená asi toľko, že ak sa vada objaví do šiestich mesiacov od kúpy, dôkazné bremeno je v prospech spotrebiteľa a má sa za to, že ide o vadu existujúcu na výrobku už pri predaji. Možnosť uplatnenia nárokov po 6 mesiacoch od kúpy sa tým však nemení a mne stále zostáva 24 mesačná záručná doba. Takže hor sa s týmito poznatkami na ďalšie nákupy do rakúskych nákupných centier...

 

Tento blog je publikovaný v súvislosti s kampaňou, ktorú odštartovala Európska komisia za účelom zvýšenia povedomia európskych občanov o ich spotrebiteľských právach.

Romana Homolová

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Štát sa háda s RegioJetom, kto má uvoľniť trasu do Košíc

Súkromný dopravca na linke medzi Bratislavou a Košicami končí koncom januára. Svoje rozhodnutie oznámil začiatkom roka.

TECH

Ukázali, ako vysoko by ste vyskočili na Marse či na Plute

Polmetrový výskok by ste na niektorých telesách premenili na prelet atmosférou.

KOMENTÁRE

Zrušíme kraje, keď sú aj tak nanič?

Nezáujem voličov pomohol zmobilizovať hlasy pre Kotlebu.


Už ste čítali?