Jeseň - čas na last minute dovolenky

Autor: esc-sr | 3.10.2014 o 10:58 | (upravené 3.10.2014 o 13:13) Karma článku: 1,67 | Prečítané:  679x

Tento týždeň by sme radi uverejnili tlačovú správu spoločnosti Omnimedia, ktorá na Slovensku zastrešuje kampaň „Práva cestujúcich“ , ktorú vedie DG Move - súčasť Európskej komisie. Ide o  užitočnú tému, ktorá podľa nášho názoru nedostáva toľko pozornosti, koľko by si zaslúžila. Z toho dôvodu si dovoľujeme venovať jej priestor na našom blogu. 

Užitočné tipy ako riešiť problémy pri cestách do zahraničia

Pri cestách do zahraničia sa môže pritrafiť čokoľvek. V neznámom prostredí je riešenie aj zdanlivo jednoduchého problému často veľkým rébusom. Viete  napríklad, kto za vás uhradí náklady na ošetrenie v prípade nehody? Alebo aké dokumenty si treba prichystať, ak cestujete so psom? Tu  nájdete presné informácie o tom,  čo Európska únia robí, aby vám pri vašich cestách, a prípadných problémoch počas nich, pomohla.

Cestujem za hranice Európy, ale moja krajina nemá v cieľovej krajine veľvyslanectvo ani konzulát. Na koho sa mám obrátiť, ak potrebujem pomoc?

Ako občan členského štátu EÚ ste automaticky občanom EÚ, takže máte právo na konzulárnu pomoc, ak sa nachádzate mimo EÚ (a to aj v prípade, že vaša krajina nemá v danej krajine zastúpenie). Ak vás napríklad v cudzine zatknú, utrpíte vážnu nehodu alebo stratíte dôležité doklady, môžete požiadať o pomoc konzulát alebo veľvyslanectvo ktoréhokoľvek členského štátu EÚ.

Okrem toho máte aj nárok na pomoc v krízových situáciách: členské štáty EÚ musia v prípade potreby pomôcť občanom pri evakuácii tak, ako by išlo o ich vlastných štátnych príslušníkov.

Na webovej stránke Európskej komisie venovanej konzulárnej ochrane môžete zistiť, či má vaša krajina zastúpenie v destinácii, do ktorej cestujete.

Komu treba zavolať v prípade, že sa mi stratí dieťa?

Európska únia sa rozhodla zriadiť jednotné číslo linky pomoci (116 000), kde možno oznámiť nezvestnosť dieťaťa v ktoromkoľvek členskom štáte EÚ. Na uvedené číslo môžete zavolať, či už ste rodič dieťaťa, ktoré zmizlo, stratilo sa alebo utieklo, alebo máte informácie o nezvestnom dieťati. Na linke vás prepoja na skúsenú organizáciu, ktorá vám dokáže poskytnúť podporu a praktickú pomoc, či už psychologického, právneho alebo administratívneho charakteru.

Kto mi môže pomôcť, ak mám počas dovolenky problémy s leteckou spoločnosťou, autopožičovňou alebo cestovnou kanceláriou?

Ak došlo k meškaniu alebo zrušeniu môjho leteckého, vlakového, autobusového či lodného spojenia...

Vďaka predpisom EÚ v oblasti práv cestujúcich by vám v prípade niekoľkohodinového oneskorenia vášho leteckého alebo iného spojenia mala dopravná spoločnosť, s ktorou cestujete, poskytnúť spravodlivé odškodnenie. Ak v dôsledku zrušenia cesty musíte zostať v hoteli vzdialenom od konečného cieľa vašej cesty, výdavky naň by mal uhradiť predmetný prevádzkovateľ leteckej alebo železničnej dopravy. Pred cestou si zistite, ako si možno na letiskách, v prístavoch alebo na vlakových staniciach v celej Európe uplatniť svoje práva, alebo si stiahnite aplikáciu pre smartfóny.

Aké sú moje osobitné práva, ak som cestujúci so zdravotným postihnutím?

Predpisy EÚ v oblasti práv cestujúcich chránia osoby so zdravotným postihnutím a osoby so zníženou pohyblivosťou pred diskrimináciou pri cestovaní lietadlom alebo vlakom a zaručujú im rovnaký prístup k doprave ako ostatným občanom.

Ak máte pri jazde automobilom vo vašej domovskej krajine právo využívať parkovacie zariadenia pre osoby so zdravotným postihnutím, máte právo využívať rovnaké zariadenia aj v celej Európe. Na tento účel potrebujete iba štandardizovaný model parkovacieho preukazu osoby so zdravotným postihnutím.

Objednal som si dovolenkový pobyt s balíkom služieb, ale moja cestovná kancelária skrachovala. Mám nárok na vrátenie peňazí?

Smernica o balíku cestovných, dovolenkových a výletných služieb chráni európskych spotrebiteľov, ktorí cestujú na dovolenku, pričom sa vzťahuje na vopred zorganizované dovolenkové balíky kombinujúce aspoň dve z uvedených služieb: 1. dopravu, 2. ubytovanie alebo 3. iné turistické služby, ako napríklad výlety (zahrnuté v cene zájazdu).

Smernica poskytuje ochranu, ktorá sa týka: informácií v brožúrach, práva odstúpiť od zmluvy bez pokuty, zodpovednosti za služby (napríklad v prípade hotelov nezodpovedajúcich danému štandardu) a ochrany spotrebiteľa v prípade bankrotu cestovnej kancelárie alebo leteckého dopravca.

Podľa nových návrhov Európskej komisie, podporených Európskym parlamentom (MEMO/14/184), sa táto ochrana v budúcnosti rozšíri aj na dovolenkárov, ktorí si cez internet objednajú tzv. personalizované dovolenkové balíky, teda dovolenky upravené podľa svojich vlastných predstáv (či už od jedného alebo viacero vzájomne obchodne prepojených predajcov). Dodatočnú ochranu tak získa okolo 120 miliónov ľudí.

Moja dovolenka sa mi páčila natoľko, že uvažujem o zakúpení časovo vymedzeného užívania ubytovacích zariadení v rovnakom rezorte. Na čo by som mal dávať pozor?

Vďaka predpisom EÚ musia predajcovia časovo vymedzeného užívania ubytovacích zariadení (tzv. systému timeshare) zákazníkovi dostatočne včas (teda skôr než sa zaviaže akoukoľvek zmluvou) poskytnúť podrobné informácie vrátane sumy, ktorú treba uhradiť, opisu produktu a presného obdobia a dĺžky pobytu, na ktoré je zákazník na základe zmluvy oprávnený. Ak sa tak zákazník rozhodne, tieto informácie by sa mu mali poskytnúť v jeho rodnom jazyku.

Na základe týchto predpisov môžu zákazníci odstúpiť od zmluvy v rámci 14-dňovej lehoty na zváženie, pričom predajcovia od nich počas tohto obdobia nesmú vyžadovať úhradu žiadneho preddavku alebo zálohy. Pred uzavretím zmluvy sa od predajcu vyžaduje, aby zákazníka výslovne upozornil na jeho právo odstúpiť od zmluvy, dĺžku lehoty, v rámci ktorej môže odstúpiť od zmluvy, ako aj na zákaz zálohových platieb počas ochrannej lehoty.

Premrštené účty za telefón narúšajú môj dovolenkový rozpočet. Ako ich môžem pri cestovaní obmedziť?

EÚ vám dokonca pri cestovaní pomôže ušetriť peniaze, keďže toto leto zavedie ďalšie cenové zníženia. K najvýraznejšiemu poklesu dôjde v oblasti dátového roamingu zo 45 centov za megabajt na 20 centov za megabajt (účtované za využitý kilobajt). Všetky nové cenové limity sú uvedené v tabuľke. Okrem toho vám od 1. júla 2014 niektorí prevádzkovatelia mobilných sietí v Európe umožnia zvoliť si ešte pred uskutočnením vašej cesty samostatnú zmluvu týkajúcu sa roamingových služieb, a pritom si podľa možnosti vybrať miestneho poskytovateľa mobilných dátových roamingových služieb v krajine, ktorú sa chystáte navštíviť. Vďaka tomu si môžete porovnať ponuky roamingových služieb a počas dovolenky profitovať z atraktívnejších ponúk a cien. Je to veľmi dobrá správa, pretože popri oddychu a užívaní si letných prázdnin môžete naďalej zostať v kontakte s rodinou a priateľmi doma. Ešte lepšou správou je, že EÚ v súčasnosti pracuje na nových predpisoch týkajúcich sa úplného odstránenia roamingových poplatkov! Očakávame, že do budúcich Vianoc budú poplatky za roaming vecou minulosti a všetci budú môcť chatovať, esemeskovať, sťahovať si údaje a surfovať kdekoľvek v EÚ, ako by boli u seba doma!

Druh mobilných činnosti v EÚ

Cenové limity v roku 2013

Cenové limity v roku 2014

uskutočnenie telefonátu

24 centov za minútu

19 centov za minútu

príjem telefonátu

7 centov za minútu

5 centov za minútu

zaslanie textovej správy

max. 8 centov

max. 6 centov

sťahovanie údajov/vyhľadávanie na internete

45 centov za MB

20 centov za MB

Čo potrebujem vedieť, ak si chcem na dovolenku v EÚ vziať svoje domáce zviera (mačku, psa alebo fretku)?

Na cesty v rámci EÚ si môžete bez problémov vziať aj svojho domáceho miláčika. Musíte však dodržať tieto pravidlá:

V prípade, že sa rozhodnete na cestu vziať aj svojho psa, mačku alebo fretku, uistite sa, že vaše zviera je zaočkované proti besnote a záznam o tomto očkovaní sa uvádza v jeho pase.

Ak však pôjdete do Írska, Fínska, na Maltu alebo do Spojeného kráľovstva, vaše domáce zviera sa bude musieť podrobiť aj ošetreniu proti parazitom.

V prípade psov alebo mačiek mladších ako 3 mesiace alebo iných zvierat, ako sú psy, mačky alebo fretky, sa môžu uplatňovať predpisy špecifické pre danú krajinu.

Viac informácií o tejto problematike nájdete na našej webovej stránke.

Pas svojho spoločenského zvieraťa však budete potrebovať aj vtedy, ak sa ako občan EÚ vraciate domov z krajín, ktoré sa nenachádzajú na území EÚ. V závislosti od vašej dovolenkovej destinácie je možné, že predtým, ako sa vydáte na dovolenku, sa vaše zviera bude musieť okrem očkovania proti besnote podrobiť aj ďalším testom.

Ak ste osoba s pobytom v Andorre, na Islande, v Lichtenštajnsku, Monaku, Nórsku, San Marine, vo Švajčiarsku alebo Vatikánskom mestskom štáte a vlastníte pas spoločenského zvieraťa, máte rovnaké práva ako občania EÚ.

Predtým, ako sa vydáte na cestu, si overte požiadavky krajiny, ktorú sa chystáte navštíviť.

Môžem si z dovolenky v zahraničí priniesť mäso alebo syr?

Pri návrate domov z väčšiny krajín mimo EÚ je protiprávne priniesť si akékoľvek mäsové alebo mliečne výrobky, či už pre vlastnú spotrebu alebo ako darček pre niekoho iného.

Ak sa vraciate z Faerských ostrovov, Grónska alebo Islandu, môžete si priniesť najviac 10 kilogramov určitých výrobkov živočíšneho pôvodu, sušeného dojčenského mlieka, potravín na výživu dojčiat a malých detí a špeciálnych potravín alebo špeciálneho krmiva pre spoločenské zvieratá potrebných zo zdravotných dôvodov. Tieto výrobky však možno prepravovať len vtedy, ak sú v zapečatenom obale, pričom by nemali vážiť viac ako dva kilogramy alebo si vyžadovať skladovanie v chladničke pred otvorením.

Rovnako si môžete z Grónska priviezť ryby a niektoré vodné schránkovce a kôrovce, ak ich hmotnosť nepresahuje 20 kilogramov. V prípade Faerských ostrovov alebo Islandu sa neuplatňujú žiadne hmotnostné obmedzenia.

Hmotnostné obmedzenie do dvoch kilogramov sa vzťahuje aj na iné živočíšne výrobky, ako napríklad med.

Pri preprave živočíšnych výrobkov medzi krajinami v rámci EÚ sa tieto pravidlá neuplatňujú. Neuplatňujú sa ani vtedy, ak prichádzate z Andorry, Lichtenštajnska, Nórska, zo San Marina alebo Švajčiarska.

V prípade vypuknutia infekčného ochorenia zvierat v tretích krajinách môže EÚ zaviesť ďalšie obmedzenia.

V prípade pochybností sa poraďte s veterinárnou službou nachádzajúcou sa v mieste vstupu do EÚ (na letisku, v prístave, na cestnom hraničnom priechode, atď.).

Je dôležité mať na pamäti, že tieto pravidlá slúžia na ochranu zdravia ľudí a zdravia hospodárskych zvierat v EÚ pred vážnymi chorobami.

Viac informácií nájdete na webovej lokalite Vaša Európa – cestovanie.

Odpovede na ďalšie časté otázky nájdete tu.

Ak chcete položiť inú otázku, môžete tak urobiť na tejto webovej lokalite.

Čo by som mal mať na pamäti, ak si na zakúpenie dovolenkového pobytu vezmem pôžičku?

Ak si niečo kúpite na úver, určité práva vám zaručuje smernica EÚ o spotrebiteľskom úvere.

Päť najdôležitejších práv:

  • Reklamné inzeráty ponúkajúce spotrebiteľské úvery by mali byť transparentné a zrozumiteľné.
  • Pred podpisom zmluvy by ste mali dostať postačujúce množstvo informácií, na základe ktorých môžete porovnať rôzne ponuky na trhu.
  • Po podpísaní zmluvy by ste mali dostať jej kópiu.
  • Ak si rozhodnutie vziať si úver rozmyslíte, môžete od zmluvy do 14 dní odstúpiť.

Mali by ste mať možnosť úver splatiť skôr, ako sa pôvodne predpokladalo, a to s primeranou kompenzáciou pre poskytovateľa úveru.

Na koho sa môžem doma obrátiť so žiadosťou o pomoc pri požadovaní nápravy situácie, ak mám počas mojej dovolenky v zahraničí problémy pri nakupovaní?

Ak bývate na území EÚ, v Nórsku alebo na Islande, po návrate domov môžete získať bezplatnú pomoc. Ak ste počas cestovania v EÚ, Nórsku alebo na Islande museli čeliť ťažkostiam pri prenájme automobilu, rezervácii zájazdu alebo letenky, kontaktujte Európske spotrebiteľské centrum vo svojej krajine. Jeho pracovníci vám môžu pomôcť aj pri riešení vašich problémov s online objednávaním rôzneho doplnkového dovolenkového tovaru z inej európskej krajiny. Odborné poradenstvo Európskeho spotrebiteľského centra môžu využiť aj osoby, ktoré pocestujú do Brazílie na majstrovstvá sveta vo futbale. Tu si môžete stiahnuť špeciálnu príručku venovanú majstrovstvám sveta, kde sa môžete zoznámiť s vašimi spotrebiteľskými právami v Brazílii.

Počas mojej dovolenky som si kúpil nové topánky, ale už po týždni sa zničili. Ako môžem svoje peniaze získať späť? Aké sú pravidlá?

Bez ohľadu na to, kde v EÚ nakupujete, máte základné spotrebiteľské práva, ktoré vám nikto nemôže vziať. Máte právo na dvojročnú záruku, v rámci ktorej je predajca povinný zdarma opraviť alebo nahradiť chybný tovar. Ak sa náprava nedá v primeranej lehote realizovať, alebo je pre vás ako spotrebiteľa nepraktická, môžete požiadať o náhradu ceny alebo jej zníženie. Obchodné záruky túto minimálnu dvojročnú záruku nenahrádzajú, môžu ju však dopĺňať.

Bez ohľadu na štátnu príslušnosť sa právne predpisy EÚ v oblasti ochrany spotrebiteľa vzťahujú na nákup tovaru alebo služieb v ktorejkoľvek predajni na území EÚ. Záruky sa v celej Európe riadia právnymi predpismi. V smernici EÚ sa osobitne uvádza minimálny stupeň ochrany kupujúcich. Členské štáty sú povinné prostredníctvom vnútroštátnych právnych predpisov plniť požiadavky EÚ, pričom dané predpisy môžu poskytovať aj vyššiu úroveň ochrany.

Ak ste si v zahraničí kúpili chybný výrobok, môžete vďaka európskemu konaniu vo veciach s nízkou hodnotou sporu prostredníctvom troch jednoduchých krokov požiadať o vrátenie svojich peňazí. Tento postup môžete využiť v mnohých prípadoch, a to vo všetkých krajinách EÚ s výnimkou Dánska. Ide o rýchlu a nákladovo efektívnu alternatívu k tradičnému súdnemu konaniu, ktorú v súčasnosti možno využiť v prípade obchodných transakcií vrátane spotrebiteľských transakcií až do výšky 2 000 EUR. Stačí na príslušnom súde predložiť štandardný formulár.

Ďalšou dobrou správou pre spotrebiteľov je, že od 13. júna 2014 nadobudnú účinnosť nové predpisy EÚ týkajúce sa práv spotrebiteľov. Vďaka nim budú mať občania EÚ možnosť do 14 dní vrátiť tovar, ktorý si zakúpili „na diaľku“, či už cez internet, poštou alebo telefonicky (MEMO/14/1144).

Čo ak potrebujem v zahraničí navštíviť lekára?

Ak počas cesty do krajiny EÚ, na Island, do Lichtenštajnska, Nórska alebo Švajčiarska ochoriete alebo utrpíte zranenie, máte právo na pohotovostné ošetrenie. Na tento účel pri sebe musíte mať európsky preukaz zdravotného poistenia (EPZP). Ošetrenie vám bude poskytnuté za rovnakých podmienok a za rovnakú cenu ako ľuďom poisteným v krajine, v ktorej sa práve nachádzate. Preto nezabudnite požiadať svoju zdravotnú poisťovňu v domovskej krajine o bezplatné vydanie tohto preukazu.

Stiahnite si špeciálnu aplikáciu pre smartfóny, vďaka ktorej si pre prípad potreby môžete uložiť telefónne čísla tiesňového volania, a pritom získať viac informácií o ošetreniach, na ktoré sa EPZP vzťahuje, ako aj o ich cenách, ale aj informácie o tom, ako požiadať o náhradu nákladov a koho kontaktovať v prípade straty preukazu.

Pre viac informácií ohľadne kampane „Práva cestujúcich“ kontaktujte prosím p. Galátovú zo spoločnosti Omnimedia galatova@omnimedia.sk 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

ŠPORT

Slovan neplatí ani za nájom štadióna, mestu dlhuje takmer 400-tisíc eur

Hokejový klub nemá na výplaty ani na nájom štadióna. Vedenie tvrdí, že sezónu v KHL dohrá.

SVET

Člověk v tísni: Z Donecka nás vyhnala aj ruská propaganda

Ruské médiá tvrdia, že humanitárna pomoc je využívaná na špionáž, hovorí JAN MRKVIČKA.


Už ste čítali?