1. V prvom rade sa presvedčte, či niekto nepotrebuje prvú pomoc. Jej neposkytnutie môže mať nielen trestnoprávne následky, ale v niektorých štátoch aj priamy vplyv na rozsah náhrady škody. Následne nezabudnite zabezpečiť miesto nehody výstražným trojuholníkom a použiť reflexnú vestu.
2. Pri nehode v zahraničí je potrebné privolať políciu, aby vyšetrila príčiny havárie a zistila rozsah škôd. A to aj vtedy, ak to legislatíva danej krajiny nevyžaduje, prípadne je privolanie polície spoplatnené (napr. v Rakúsku, Nemecku). Pri viditeľnom poškodení vozidla budete totiž potrebovať potvrdenie polície, aby nevzniklo podozrenie, že ste v zahraničí spôsobili ujmu na zdraví alebo majetku a chcete z krajiny ujsť. Zároveň vám potvrdenie o nehode zjednoduší priebeh likvidácie škody poisťovňou.V Chorvátsku sa polícia podieľa na vyšetrovaní každej nehody. Potešujúcim faktom je, že tam už od roku 2008 každé leto pôsobia aj hliadky slovenskej polície, ktoré poskytujú pomoc občanom SR pri nehodách a ťažkostiach.
3. Ak nehodu vyšetruje polícia, treba jej podrobne vysvetliť jej priebeh. Ak nerozumiete jazyku krajiny, kde sa stala dopravná nehoda, treba pribrať tlmočníka. Pri tejto príležitosti treba zapísať ŠPZ poškodeného vozidla, meno vodiča, policajta, ktorý nehodu vyšetroval a názov a adresu poisťovne, v ktorej je poistený druhý účastník nehody. Zároveň je potrebné oznámiť druhému účastníkovi nehody, kde ste poistený.
Ak polícia spísala protokol o nehode, pozorne si ho prečítajte, aby ste mali istotu, že odráža skutočný priebeh nehody. Myslite na to, že ak niet svedkov nehody, vyšetrovací protokol je jediným dôkazným materiálom, na základe ktorého sa likviduje škoda. Preto nepodpisujte nič, čomu nerozumiete. Ak polícia napriek tomu trvá na podpise, ešte pred podpis treba uviesť formulu ,,Obsahu protokolu nerozumiem" alebo dopísať vlastnú verziu nehody.
4. Ak polícia odmietne prísť na miesto havárie či spísať o nej správu, musíte zaznamenať čo najviac údajov o priebehu nehody a urobiť fotografie. Zúčastnené strany tiež musia vyplniť a spoločne podpísať medzinárodný formulár – Správa o nehode alebo Európsky záznam o nehode. Ten proces veľmi zjednodušuje, pretože má v krajinách Európskej únie rovnakú formu a eliminuje riziká, ktoré vznikajú z jazykovej bariéry. Každý je povinný mať ho so sebou.
Zahraničné hlásenie o dopravnej nehode podpisujte len vtedy, ak rozumieme tomu, čo je v protokole. Po návrate domov je zbytočné tvrdiť, že nehoda mala celkom iný priebeh. Ak neovládate cudzí jazyk a domnievame sa, že za nehodu nezodpovedáte, trvajte na privolaní polície, aby nehodu vyšetrila. V prípade, že vodič nezíska zápisnicu od polície, okrem doznania vinníka by mali správu podpísať aj dvaja svedkovia.
5. Bez váhania je potrebné kontaktovať aj poisťovňu. Poisťovňa vodičovi nielen poradí, ale zabezpečí aj buď opravu vozidla, alebo jeho odtiahnutie domov. Ak sa pre niektoré kroky rozhodnete sami, nezabúdajte, že potrebujete súhlas poisťovne, či už ide o odtiahnutie vozidla, provizórnu opravu potrebnú na dojazd zo zahraničia či samotnú opravu vozidla v zahraničí. V každom prípade si dobre odložte všetky doklady o oprave alebo odtiahnutí. Mať havarijné poistenie je obrovskou výhodou, inak na seba beriete riziko, že všetky náklady, ktoré vám vznikli, zaplatíte z vlastného vrecka.
Poisťovne mávajú často 24 hodinový kontaktný dispečing a zvlášť kontakt na telefonovanie zo zahraničia. Poistenie vás bude vždy kryť, ak pri dopravnej nehode niekoho zraníte v ktorejkoľvek krajine EÚ. Poistné krytie iných druhov škôd, ako sú zranenia vodiča vozidla, požiar, krádež a ďalšie, ktoré sa prihodia v zahraničí, nebýva štandardne súčasťou zákonného poistenia. Pred vycestovaním si vo svojej poisťovni skontrolujte, čo vaša poistka kryje.
Želáme vám príjemnú dovolenku a bezpečné cesty bez nehôd!
Lenka Kubatková